Digitaliseringen av samfunnet vårt har gjort ulike tjenester mer tilgjengelige og har redusert avstanden, omtrent som en bil i et annet land. I dag har teknologiske fremskritt nådd mange deler av vårt daglige liv.
Fra å se filmer og serier på nettsteder som Netflix til å spille poker på plattformer som PokerStars eller organisere daglige møter med programvare som Microsoft Teams, digitalisering har vært en nøkkelfaktor i suksessen til selskaper over hele verden.
Digitalisering endrer bransjer i økende tempo ettersom nye teknologier utvikles hvert år mens andre blir foreldet etter en tid. Det er ikke overraskende at store merker har begynt å investere tungt i denne prosessen, ved å anskaffe innovative oppstartsbedrifter fra hele verden, for å holde tritt med teknologiske fremskritt slik at de kan holde seg konkurransedyktige i sine respektive markeder.
Store selskaper som Microsoft, Google eller IBM leter kontinuerlig etter digitaliseringstrender og innovative oppstartsbedrifter for å anskaffe dem for å gjøre virksomhetene deres mer effektive ved å integrere nye teknologier i eksisterende forretningsmodeller.
Microsoft har kjøpt opp mange forskjellige selskaper over tid som har bidratt til å transformere Windows-operativsystemet til en av de mest brukte programvareplattformene rundt om i verden med millioner av brukere hver dag. Denne suksessen skyldtes hovedsakelig digitalisering ettersom sluttbrukernesm krav endret seg raskt, noe som gjorde det nødvendig for disse store selskapene ikke bare å investere tungt, men også se frem mot teknologiske fremskritt hvis de ønsket å forbli konkurransedyktige på et globalt marked.
Digital transformasjon er viktig
I disse dager er det ingen tvil om at digital transformasjon er ekstremt viktig for enhver virksomhet over hele verden, så det anbefales sterkt for selskaper å følge med på digitaliseringstrendene og sørge for at de investerer i ny teknologi som kan vokse virksomheten deres i fremtiden. På denne måten vil digitalisering hjelpe dem til å bli mer effektive samtidig som de holder seg konkurransedyktige på et globalt marked.
Når alt dette er sagt, er det tydelig hvor mye digitalisering har endret samfunnet vårt over tid ettersom forskjellige bransjer rundt om i verden har begynt å integrere digitale fremskritt i sine eksisterende virksomheter, slik at de kan ligge foran konkurrentene.
Dette er bare begynnelsen, og digitaliseringen vil bare fortsette å utvikle seg, så det vil være en god idé for selskaper å følge med på digitale trender hvis de ønsker å fortsette å lykkes i årene som kommer. Næringslivet må tilpasse seg ny teknologi. Hvis de ikke gjør det, blir de irrelevante.
Kan vi forutse fremtiden?
Å forutsi fremtiden er vanskelig og risikabelt. Å forutsi fremtiden i dataindustrien er enda vanskeligere og mer risikofylt på grunn av dramatiske endringer i teknologi og ubegrensede utfordringer for innovasjon. Som nevnt i et tidligere blogginnlegg om automatisering, er det viktig å være nysgjerrig og være åpen når man prøver å forutsi fremtiden.
Det er imidlertid et par ting vi kan være sikre på. I løpet av det neste tiåret eller to vil automatisering påvirke nesten alle bransjer på en eller annen måte ettersom kunstig intelligens (AI) er inkorporert i forretningsprosesser for å øke effektiviteten.
Trender kan følges
Vi har sett denne trenden skje en stund nå, og den kommer bare til å fortsette i fremtiden ettersom AI blir bedre til å forstå menneskelig atferd og gi anbefalinger. Hvis du for eksempel ser etter en ny jobb, vil LinkedIns anbefalinger, mest sannsynlig foreslå roller som kan være av interesse for deg basert på profilen din og jobbene du har sett tidligere.
Dette er bare ett eksempel av mange hvor AI skal forstå mennesker bedre og gi dem en bedre opplevelse. Etter hvert som automatisering og AI blir mer sofistikert, vil de spille en enda større rolle i forretningsprosesser, og det er derfor det er viktig for bedrifter å begynne å forberede seg nå. Det ville være en feil å ikke ta i bruk disse nye teknologiene, da de kan hjelpe bedrifter med å øke effektiviteten, redusere kostnadene og forbedre kundeservicen. I neste blogginnlegg vil vi diskutere hvordan kunstig intelligens endrer call center industrien, så følg med!.